Scratch Verkennen

Scratch verkennen

Wanneer je Scratch opent zie je grijze achtergrondblokken, veel gekleurde knopjes... en een kat. Maar waar moet je nu beginnen? Deze introductie laat in vogelvlucht zien hoe de Scratch interface is ingedeeld.

  1. Rechtsboven zie je het 'scherm' of 'podium'. Dit is de plaats waar alles wat je maakt uiteindelijk zichtbaar wordt. Wanneer je een nieuw Scratch bestand start begin je altijd met de Scratch kat op het podium. Boven het podium vind je de start en stop knoppen om je project in beweging of juist stil te zetten.

  2. Onder het podium zie je de bibliotheek met 'sprites'. Dit zijn alle plaatjes die je gebruikt voor je Scratch game of animatie. Met de knopjes bovenaan de bibliotheek kun je een nieuwe sprite tekenen, een sprite op de computer opzoeken, of een verrassingssprite op het podium laten zetten. De kat staat al weer klaar voor actie. Wanneer je meerdere sprites hebt kies je hier met welke sprite je wilt werken door er op te klikken.

  3. In de balk bovenaan zie je nogmaals de kat. Je kan hier aan het kleine, blauwe wijzertje draaien om de richting van de sprite te veranderen. Daarnaast zie je een veld met de naam van de sprite. Standaard is dit 'sprite1', 'sprite2', enz.Deze naam kun je veranderen in iets dat makkelijker te begrijpen is, bijvoorbeeld 'kat'.

  4. Het grote vlak in het midden is waar je het meeste werk doet. Je kan hier scripts in elkaar zetten door blokken op elkaar te klikken. Je kan meer uiterlijken aan de sprite toevoegen. En je kan geluiden aan de sprite toevoegen. Om te wisselen tussen deze opties klik je op de tabbladen bovenaan dit vlak.

  5. Linksboven vind je de bibliotheek met script opdrachten. Deze zijn ingedeeld in verschillende categorieën. Bijvoorbeeld 'bewegen' om sprites over het scherm te laten bewegen. En 'Besturen' om controle over je opdrachten te houden. Veel namen zijn vanzelfsprekend. Wat de rest doet ontdek je gaandeweg.

  6. Wanneer je een categorie kiest verschijnt daaronder een lijst met alle blokken die bij die categorie horen. Een blok bevat een korte opdracht die je aan de sprite kan geven. Plak de blokken in het middenscherm aan elkaar om complexe instructies aan een sprite te geven. Er zijn te veel opties om nu op in te gaan. Andere voorbeelden zullen verder uitleggen wat ieder blok doet en hoe je het kan gebruiken.

  7. Bovenaan vind je ook nog een taakbalk, zoals veel computerprogramma's hebben. Hier vind je onder andere opties om je project op te slaan. Ook handig is het wereldbolletje, links naast het woord 'Scratch'. Klik hierop om het hele programma te vertalen in de taal van jouw keuze. Als je deze introductie goed hebt kunnen lezen stel ik voor de taal op 'Nederlands' te zetten.

Verder is het vooral belangrijk om nieuwsgierig te zijn en veel te experimenteren. Wees niet bang om dingen stuk te maken, want daar leer je ook van. Soms ontdek je zo leuke verrassingen. En vaak kun je je fouten weer repareren.

Maar vergeet niet om je project regelmatig op te slaan, zodat je een stapje terug kan als het helemaal mis gaat.