Voorbeelden

Hieronder vind je een aantal eenvoudige voorbeelden om kennis te maken met Scratch. Volg de stappen in deze korte lesjes en al snel zul je de knoppen weten te vinden om je eigen projecten te bouwen.

Scratch verkennen Scratch Verkennen

Wanneer je Scratch opent zie je grijze achtergrondblokken, veel gekleurde knopjes... en een kat. Maar waar moet je nu beginnen? Deze introductie laat in vogelvlucht zien hoe de Scratch interface is ingedeeld.

Heen en weer Bewegen

Met deze voorbeelden laat je een plaatje op het scherm bewegen, zodat je al snel een leuke animatie hebt.

Scratchweb leden kunnen de bijlages downloaden met uitgebreide instructies en het eindresultaat van dit Scratch project.

Uiterlijk toevoegen Uiterlijk Veranderen

In dit voorbeeld ga je een karakter animeren en het uiterlijk veranderen met een script. Je kan in Scratch meerdere plaatjes achter elkaar zetten om een animatie te maken.

Scratchweb leden kunnen de bijlages downloaden met uitgebreide instructies en het eindresultaat van dit Scratch project.

Fladderende vleermuis Automatisch Animeren

Het leuke van animeren met de computer is dat je heel veel bewegingen automatisch kan laten maken. Je vult een aantal getallen in, geeft wat instructies over hoe je de sprites wilt laten bewegen. En vervolgens rekent de computer de hele animatie voor je uit.

Blokken schuiven Blokken Schuiven

Een belangrijk onderdeel van veel spelletjes is wat er gebeurt als 2 sprites elkaar raken. Dit voorbeeld laat zien wat je met zo'n botsingscontrole zou kunnen doen. In dit voorbeeld kan de kat een blokje over het scherm duwen. Dit kan het begin zijn voor een schuifpuzzel of een platformspel.

Marble racer Multiplayer Racebaan

Wanneer je Scratch installeert krijg je er gelijk een aantal leuke voorbeelden bij. Van deze voorbeelden kun je ook leren hoe Scratch werkt. En ze bieden inspiratie om op door te bouwen. Met een beetje moeite en een goed idee kun je een simpel voorbeeld uitbreiden tot een volledig spel.

Een voorbeeld als basis