Lesmateriaal

Stichting Scratchweb verzamelt en schrijft lesmateriaal dat door docenten vrij te gebruiken is. Hieronder vind je praktische lesbrieven die direct in de klas toepasbaar zijn. Als je deze lessen toepast dan horen we graag wat het resultaat is.

Als de pen op twee plaatsen tegelijk moet zijn ... Scratch, computer en kunst

Eigenlijk was het plan om de mooie leskaart "Maak je eigen Jackson Pollock" in een nieuw jasje te steken, maar al doende vond ik het leuker om alleen een verzamling ideeen te geven. Er is zoveel meer te beleven als je daarna zelf meer gaat proberen!

Les Flappy Bird

Flappy Bird is moeilijker om te spelen dan om te maken. Hoewel, als je het zelf maakt kun je regels ook zelf bepalen.

Snake

Gestaag wordt er in Hattem gebouwd aan een mooie collectie Nederlands lesmateriaal. In de voetsporen van Oponoa en Hoeksch Lyceum vind je daar bijvoorbeeld een les Snake. Komend voorjaar willen we met een groep bij elkaar komen om meer lijn te brengen in de losse lesideeën.

Les Klaar voor de start? Af!

Als je Scratch installeert krijg je er ook een map voorbeelden bij. In de map Games vind je MarbleRacer, waarbij je een knikker de racebaan rond moet sturen. Bijgevoegde leskaart legt uit hoe je dat zelf kunt doen. Scheuren maar!

Les Een draak verveelt zich nooit

 

Als de draak in de stad bij nacht een bus tegenkomt wordt het chaotisch. Deze leskaart leert onder meer hoe je zend signaal en raak ik ... kunt gebruiken om de sprites op elkaar te laten reageren.

Les Analoge klok

Klokken heb je in soorten en maten, maar -als het goed is- hebben ze regelmaat en dat maakt ze tot dankbar onderwerp van een Scratch project. Deze leskaart leert hoe je met het blok draai ... graden de wijzers mooi rond laat gaan. Heb je dat eenmaal begrepen dan kan de klok sneller, achteruit, rinkelen, ...

 

Gobo Scratch voor games op twee computers

Een van de vele uitbreidingsmogelijkheden van Scratch is het in Berkeley ontwikkelde BYOB: build your own blocks. Net als Scratch is dat gratis te downloaden.

Les Vraag en antwoord

De sprites in Scratch kunnen een vraag stellen. Ze wachten op het antwoord dat je geeft, en kunnen daarna iets met het antwoord doen. Bijvoorbeeld je welkom heten. Ook met tekst kun je rekenen, gebruik daarvoor het blok voeg ... en ... samen.

Les Kunst?

Bijgaande leskaart maakt bijzonder veel gebruik van de functie willekeurig getal. Er moet een kleurrijke sprite getekend worden die vervolgens eindeloos over het scherm gaat dansen. Bij iedere herhaling wordt willekeurig