De creatieve leer spiraal – een model voor de behoeften van de 21e eeuw

In het Lifelong Kindergarten- boek introduceert Mitch Resnick een geweldig model voor leerlingen van alle leeftijden: de creatieve leerspiraal.

Traditionele kleuterscholen gebruiken dit model vaak als een manier om te leren. Mitch vindt dat alle leeftijden dit model zouden moeten gebruiken omdat het past bij de behoeften van de 21ste eeuw.

De creatieve leerspiraal helpt leerlingen hun creatieve denkvaardigheden te ontwikkelen, die cruciaal zijn voor succes in de huidige samenleving. We leven momenteel in onzekerheid en snelle veranderingen, dus creatief denken is cruciaal, zowel professioneel als persoonlijk.

Dus wat doen kinderen op de kleuterschool? Ze zijn constant bezig met ontwerpen, creëren, experimenteren en onderzoeken. Een kind verbeeldt zich iets en creëert vervolgens een project op basis van wat men zich had voorgesteld. Het kind speelt met de creatie en deelt deze ook met vrienden. Ten slotte reflecteert het kind op de ervaring. Wat kan er beter worden gedaan? Wat kan er nog meer worden gedaan? Het kind stelt zich dan iets nieuws voor bovenop wat men eerder heeft geleerd, op basis van de ervaring die men heeft gehad, waarbij de spiraal steeds weer wordt voortgezet.

Voorbeeld in de kleuterschool

Laten we een concreet voorbeeld bekijken waarin een kleuterschoolleerling de creatieve leerspiraal gebruikt.

  • Stel je voor / fantaseer – John stelt zich een tractor voor.
  • Maken – John maakt de tractor met behulp van het materiaal dat beschikbaar is (bijv. Lego ).
  • Spelen – John speelt met de tractor.
  • Delen – John laat de tractor aan zijn vrienden zien en ze spelen allemaal samen.
  • Reflecteer – de tractor is niet stabiel en valt uit elkaar. De leraar laat foto’s van tractoren zien en John begrijpt hoe hij het stabieler kan maken.
  • Stel je voor / fantaseer – op basis van de ervaring die John had, stelt hij zich nu meer dingen voor. “Hoe zit het als ik een boerderij bouw waar ik ook de tractor gebruik? Ik kan ook een stabielere tractor maken die niet uit elkaar valt. “

Dit model kan in elk onderwerp en met elk materiaal worden toegepast.

Volwassenen in MIT Media Lab die het model gebruiken

Hoe is dit van toepassing in de wereld van volwassenen?

Het MIT Media Lab , een van ’s werelds toonaangevende onderzoeks- en academische organisaties, heeft de creatieve leerspiraal overgenomen. Mitch twijfelt er niet aan dat dit model de basis vormt voor de creativiteit en innovatie van het wereldwijd erkende MIT Media Lab.

In MIT Media Lab brengen studenten weinig tijd door in de klas. In plaats daarvan werken ze aan projecten op basis van de creatieve leerspiraal. Studenten bouwen prototypes met verschillende materialen zoals microcontrollers en lasersnijders. Ze proberen ze vervolgens uit, delen met andere studenten, reflecteren op wat ze hebben geleerd en vervolgen de spiraal door een nieuw prototype te maken. 

Gevolgtrekking

Het model werkt goed in de Media Lab-studenten en de kleuterschool, dus Mitch gelooft dat het overal elders werkt. Denk je dat je dit model ook zou kunnen gebruiken?