Scratch op basisschool "t Zwanenest"

Sinds Oktober 2012 probeer ik iedere Vrijdag van 11.00-12.00 een groepje kinderen op basisschool 't Zwanenest wegwijs te maken in Scratch. Ik onderhoud het contact met de school via e-mail, een deel van de e-mails wil ik hierbij met jullie delen, vooral om te laten zien hoe boeiend het kan zijn om kinderen in de leeftijd van 10-12 jaar op dit gebied iets bij te brengen

Koos de Boer schreef op 2012-11-02 18:22:Goede morgen
Even een korte terugkoppeling mbt  "Scratch" de programmeertaal voor kinderen. Ten eerste moet ik melden dat ik me kostelijk vermaakt heb gedurende het uur dat ik de kinderen eea een beetje duidelijk heb geprobeerd te maken. Wat zijn die enthousiast , leergierig en snel van begrip! Dit overtrof mijn verwachtingen. Ik had een beetje gegokt dat de eerste 2 lessen uit het Ierse lesprogramma in 1 uur zouden passen, die schatting is precies goed uitgekomen. Volgende vrijdag ben ik van plan om ze een paar eenvoudige opdrachten te laten uitvoeren zoals opgesteld door de TUDelft (de disco lamp op pag 7 en de opdrachten op pag. 10) . Hierbij moeten ze datgene wat ze vandaag geleerd hebben in de praktijk brengen. Daarna ga ik les 3 van het Ierse programma behandelen, als daar tenminste genoeg tijd voor overblijft. Valt er iets te melden over hoe de kinderen eea ervaren hebben ? Ik heb les 3 en de opdrachten van de TU als bijlage toegevoegd. Vr Gr en tot vrijdag 11.00 uur

Goede morgen Weer even een korte update. Ik heb les 3 behandeld . Ik heb de kinderen een trampoline in Scratch na laten bouwen. Ik had zelf van ijzerdraad een simpel modelletje gebouwd en heb ze eerst aan een tafel uit laten zoeken wat er precies gebeurd als er iemand op een trampoline springt en wat ze daarna dan in Scratch moeten doen om eea ook op het beeldscherm zichtbaar te maken, dit ging goed. Daarna heb ik ze de opdracht "appels vangen " van de TU gegeven. De 2 oudsten konden heel goed overweg met de opdracht ,het oudste meisje ( namen kan ik niet onthouden) ging er zelfs zo goed mee om dat ze geen enkele begeleiding nodig had om toch een goed resultaat te verkrijgen. De 2 jongsten hebben wat meer steun nodig en zijn meer gericht op het uiterlijk van de te gebruiken poppetjes dan op het oplossen van de vragen, maar uiteindelijk kwam het toch bij hun ook wel goed. Ze zijn nog niet helemaal gereed met de opdracht, maar het begint er toch al redelijk op te lijken. Volgende week gaan we er verder mee. Ik heb nog een vraag, is het mogelijk om op de PC's die we gebruiken muziek te laten horen? Ik heb wel geprobeerd om er geluid uit te krijgen maar dat is nog niet gelukt. Ik heb namelijk van de kinderen de opdracht gekregen om na het beeindigen van het gemaakte spel en bij voldoende behaalde punten het muziekje "Gangnam Style" te laten horen. Ik had er nog nooit van gehoord en bij nader inzien heb ik er ook niets aan gemist, maar ja zo gaat dat. Vr Gr Koos

Goede morgenHierbij weer even een kort verhaaltje over de belevenissen van afgelopen vrijdag.Met de muziek is het goedgekomen.Ik had een artikel uit NWT (Natuur Wetenschap en Techniek ) met foto's meegenomen dat ging over een mars lander die 10 jaar geleden gelanceerd is en die na een software update vorig jaar opeens niet meer functioneerde. Dit is veroorzaakt door een minieme fout in de software. Ik heb het hier met ze over gehad om aan te geven hoe belangrijk het is om heel nauwkeurig en precies te werken en dat iedere fout- hoe klein ook- toch grote gevolgen kan hebben.Daarna hebben we iedere stap in het programma "Appels vangen" tot in detail doorgenomen Ik denk dat ze redelijk goed begrepen hebben hoe het programma werkt. Alleen het jongste meisje (naam ben ik weer kwijt) had er in het begin veel moeite mee, later ging het beter.Mijn oudste kleindochter (9jr) kwam vorige week met het idee (waar halen ze het vandaan) om een I-Pad na te bouwen in Scratch ,ze worden op die leeftijd gelukkig nog niet gehinderd door problemen die wij dan meteen zien, maar toen ik er een tijdje over nagedacht had, raakte ik er van overtuigd dat het mogelijk moet zijn en dat het niet te moeilijk is, het is alleen wel heel veel werk. Ik heb dit idee aan de kinderen voorgesteld en ze werden enthousiaster dan ik van tevoren had bedacht. Ik heb ze toen pen en papier gegeven en ze gaan nu een plan maken waarin komt te staan wat het programma allemaal moet kunnen. Dit is namelijk het belangrijkste van het maken van een programma "wat moet het programma doen". Als de eisen eenmaal goed geformuleerd zijn is het maken van de programmacode een stuk eenvoudiger en de kans op fouten kleiner. Nadat ik het hier uitgebreid met ze over gehad had, waren ze ervan overtuigd dat dit de manier is. Ze kwamen toen zelf met het idee om de groepjes te wisselen , de meisjes samen en de jongens samen. Dit omdat meisjes andere app's willen dan jongens.Na afloop werd ik aangesproken door een leerkracht die vroeg of het mogelijk is om de groep uit te breiden. Nu we toch de komende tijd bezig zijn met hetzelfde project ( het begint op m'n werk te lijken) I-Pad denk ik dat een jongen en een meisje erbij wat mij betreft wel moet kunnen, maar dat is natuurlijk niet aan mij. Er ontstaat misschien dan wel een ruimte probleem.Ik denk dat we de rest van het jaar bezig kunnen blijven met de I-Pad. Nu ik dit zo teruglees is het toch nog een heel verhaal geworden, ik ga aan de koffie .Koos

 

Goede Morgen

Afgelopen Vr. zijn we verder gegaan met de I-Pad. Ik heb de kinderen eerst in de groepjes bij elkaar gezet en ze op papier een verdere uitwerking laten maken van hun ideeen. Ze kwamen toen automatisch op de programmeer problemen, vooral het probleem van het aan –en uitschakelen was moeilijk, wat ik ook wel verwachtte. Je moet nml een variabele maken die bijhoudt hoe vaak de aan/uit knop wordt aangeraakt en die dan een signaal afgeeft dat de I-Pad “aan” moet en als hij een 2e maal wordt aangeklikt moet de I-Pad weer “uit”. De dames kwamen er uit, de jongens bijna, die zijn alleen vergeten dat hun variabele ook weer terug moet naar “0” Dat maken we komende Vr ochtend wel goed.

Goede morgen

De eerste opzet van de  I-Pad werkt , zowel bij de jongens als bij de meisjes. Hij kan nu aan-en uitgeschakeld worden en ze kunnen nu verder om de batterij indicator en de WiFi sprite te maken. Ik heb alweer de meest vreemdsoortige creaties voorbij zien komen maar dat maakt het alleen maar boeiend.Ze hebben het erover gehad om vanaf volgende week zelfstandig verder te gaan, ik denk dat ze dat nu wel kunnen, maar dat is natuurlijk niet aan mij.De meisjes hebben hun werk op een school PC opgeslagen, het werk van de jongens staat op hun USB stick  en uiteraard ook op mijn laptop.

Zo, dat was het voorlopig, ik kan in Spanje mijn e-mail ook wel lezen, dus als er wat is hoor ik het wel.

Tot ziens in Jan.

10
Uw beoordeling: Geen

Reacties

afbeelding van sergio

Bedankt voor het delen van je ervaringen. Leuk om die positieve reacties te lezen. Zo'n enthousiaste, betrokken groep helpt enorm om er een productieve les van te maken. Ik denk dat de praktische voorbeelden (maanlander, iPad) ook goed helpen om het onderwerp relevant te houden.

Pagina's