Scratch Conferentie Boston 2012

Create your world is van 25-28 juli 2012 de tweejaarlijkse Scratch conferentie die op Medialab van MIT wordt georganiseerd. In dit artikel zal ik (Joek van Montfort) jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen aldaar. Vandaag ben ik op reis met als belangrijkste leesvoer een onderzoek hoe Scratch te implementeren.

Most software is marketed as educational because young children can develop pre-academic dispositions and learn about shapes, colors, letters, sounds, and numbers. However, from a developmental perspective, those are not the most important milestones for children in this age range. This is a time for free exploration, testing boundaries, socializing, taking risks in a safe way, engaging in pretend play, and solving problems autonomously.

Zo'n vlucht duurt lang, dus ik had ook nog wel tijd voor de bundel artikelen over computing en K-8 met leuke ideeen, zelfs voor de allerjongsten. Als je blij van wordt van een mening als hierboven zou je zeker er door heen moeten bladeren of er meer van je gading bij zit.

24 juli

Dansen in het MITVandaag is de overgangsdag tuseen twee tijdzones. Veel gewandeld (havenfront, chinatown, museum of science, apple store, ...) en om vier uurneergestreken op de campus van het MIT. Ik woon in monumentale studentenhuisvesting, die studenten zijn de hort op. Maar er lopen er nog duizenden rond op dit terrein met zo'n honderd gebouwen en veel groen. Veel is ook 's avonds open, en als je door de gebouwen banjert, lange gangen, mooie hangplekken, kom je op de meest vreemde plekken mensen tegen. Ze werken of ontspannen. Op de foto zie je een verlaten entreehal waar op het geluid van een MP3-speler op stoel in het midden een experimentele tangoles gaande is. Het Medialab waar morgen de conferentie start met hands-on workshops was wel dicht, dus we doen het even met de enthousiaste beschrijving van gizmodo. Ik heb me ingeschreven voor Camera Motion Action, de volgende versie van Scratch krijgt waarneemblokken die iets kunnen doen met beweging en kleur die de webcam ziet ...

25 juli ochtend en registratie

Werkplek Baker HousewelkomScratch Cat LegoUitzichtConferentieHalLunch

Het weer in Boston is dusdanig dat ik de afgelopen 12 uur een hele gallon water heb gedronken, en dan de bedenken dat ik de meeste uren heb geslapen! Over drie uur worden we verwacht bij de inschrijving, ik ga me voorbereiden met een stevige wandeling, at en toe te onderbreken voor goede koffie. 

Ik ben er, even een paar plaatjes en nu aan het werk :-)

De aftrap met Eric Rosenbaum, Nathalie en Tiffnay dansen om het programma te beïnvloeden ... Als ik dans zegt de kat "Hello"

Scarcth 2.0Zwaaien naar ScarcthBrainstormWhitewaal i.p.v. whiteboardNetwerken20 scratchers op een zebrapadUitwissleing

Zo, dat was een heftige aftrap. Na de gemoedelijke lunch, heb ik onder leiding van drie medewerkers van Lifelong Kindergarten (wat een bofkonten!) de mogelijkheden onderzocht van het nieuwe waarneemblok beweging.

De avond was gezellig, met 20 Scratchers vertrokken uit de "dorms", ons verdeeld over twee restaurants en met 6 mensen geëindigd in the Meadhall, de lokale bierhal. Allemaal heel gezellig, maar donderdag wordt er weer om 8:30 begonnen.

Donderdag 26 juli, keynote en concurrent sessions

Het programma is overvol, ik mis een boel, en heb dus ook niet zoveel tijd om dit artikel bij te werken. Vanochtend de officiele aftrap met een keynote van Scratch' bedenker Mitch Resnick en de zeer betrokken promovenda Karen Brennan. Scratch 2.0 gaat eraan komen en zal de werelden van imagine program en share samen brengen in een webapplicatie. Het belooft een explosie aan nieuwe Scratch projecten op leveren en het ging al best goed ...

Echt spectaculair werd het voor mij bij de presentatie van Pratibha Srinivasan over Smart Ears. Zij leert kinderen met gehoorproblemen het spreken van natuurlijke taal. Die kinderen dragen gehoorapparaten die het geluid omzetten in prikkels, ze horen ruis. Dat wil zeggen ze horen alles maar kunnen er geen inhoud aan koppelen. Ongeveer alsof je op de markt staat in een land waarvan je de taal niet kent. Zij realiseerde zich dat de codeblokken in Scratch een sterke koppeling hadden met de activiteiten die zij met 2 tot 6 jarigen onderneemt. Een heel verhaal natuurlijk, maar Scratch maakt het voor de kinderen mogelijk gesproken taal veel sneller te leren. Dat is in allerlei opzicht bijzonder. "Amazing." zeggen ze hier, en ik ben het met ze eens.

Donderdag vervolg

Na wederom een gezellige maaltijd zijn we geeindigd in de kroeg van MIT waar we meteen mee konden doen met de Karaoke, met Radar Love had ik een Nederlandse inbreng.

Daaraan vooraf was een heel volle dag, waar ik zeker een tiental mensen heb gesproken die een eigen blogpost waard zijn, die houden jullie tegoed. Ik zag bijvoorbeeld Snap, en dat is Scratch in HTML5 zodat je het ook op je tablet kunt doen. Een Oostenrijkse professor die met maar liefst tachtig studenten op allerlei manieren Scratch en Scratchachtige programma's inzet om dingen in beweging te zetten. Een commerciele uitgever die kinderen de lesmodules laat schrijven met Scratch (dus niet over Scratch). Twee Russen die zomerkampen met Scratch doen met dank aan een donatie van computers uit Nijmegen. Een zestoets bananapiano. Mensen uit Bolivia die om de oorspronkelijke bevolking te betrekken bij ontwikkelingen in tchniek en computing een Guarani vertaling hebben gemaakt van Scratch. Een man uit Beijing die met Scratch, een picoboard en onderdelen ter waarde van centen een modem had gebouwd: als je op de ene computer iets deed begon het scherm te flikkeren en dat werd dan weer waargenomen door de andere computer. Digitale communicatie in z'n meest elementaire vorm.

jong geleerdDove kleuters leren praten met Scratchzelfbouw picoboard te koopNovosibirskDelegateMitch ResnickLunch in de SkyTeam Graz bereidt zich voorPostersessiePostersessieWhitewallBananapianoCommunityScratchCatala laat RFID connectie zienRobotLego connectieHackerparadise

Vrijdag

De keynote was voor twee vertegenwoordigers van instituties die de ontwikkeling van computing en scholen sterk ondersteunen: de National Science Foundation en de Mc Arthur Foundation. Ook in Amerika zijn ze behoorlijk bezorgd dat Informatica steeds mindr onderwezen en gekozen wordt terwijl steeds meer werk gerelateerd aan een of andere vorm van informatica. 

Een van de oplossingen zoeken ze in marketing. Programmeren is niet het verleidelijke woord, het moet zoiets zijn als Wat is je passie? Want als je een passie hebt, het maakt niet uit welke, kun je die met Scratch verder exploreren. Dat is voorlopig mijn  quote-of-the-day.

 

Zaterdag

Oef, de conferentie zit er op. Ook vandaga nog heel wat inspiratie opgepikt. En, hey, Barcelona2013 is twee keer genoemd bij de sluitingsceremonie. Mitch vond ons idee om de oneven jaren te gebruiken voor Scarcth conferenties op andere continenten heel sympatiek. Voorlopig bestaat het organisatiecomite uit de Europeanen aanwezig op de conferentie, hoewel ze dat nog niet allemaal weten. 

Onze man in Boston woont in Leuven! Na de conferentie werd ik aangeschoten door de Nederlands sprekende Joren Lauwers die voor de duur van een maand het Scratchteam hier bij MIT heeft versterkt. Dan denk ik in eerste instantie aan een student informatica die hier stage loopt o.i.d., maar daar vergiste ik me in. Joren gaat naar de zesde klas van het Sint-Pieterscollege in Leuven en hoopt na zijn eindexamen hier te gaan studeren. Hij was recent druk geweest met het moderen van de Scarcth Wiki. Dat gaat wel goed komen, denk ik zo.

Het is nu drie uur in de middag en ik ga mijn papieren opruimen. Ik zal hieronder de websites aanstippen die ik daarbij aandoe.

Allereerst heb ik voor de terugreis het gratis boek Blown to bits gedownload. Dat werd me aangeraden door de mensen achter Snap!, de opvolger van BYOB (Build your own blocks). Snap! is een uitbreiding van Scratch die in iedere webbrowser werkt, Lees die laatste zin nog eens, dat is amazing! Snap! krijgt een eigen artikel op deze site.

Uit Japan komt een initiatief van een goedkopere Picoboard: Nanoboard AG. Verkrijgbaar in twee edities, zelf solderen (uitleg) of compleet in elkaar gezet. In Italië hebben ze het Picoboard in een andere richting ontwikkeld, kindvriendlijk verpakt Face-board Abaco. En als je toch in een shopping mood bent. De mensen van Warwick University demonstreerden heel veel mooie dingen die via Picoboard met Scratch kunnen praten, bijvoorbeeld een tiltmeter. Als iemand zo'n winkel in Nederland kent, graag in de comments melden.

Wolfgang Slany van de Universiteit in Graz knoopt met zijn Catroid project telefoons, sensoren, helicopters en meer aan elkaar. en dat dan toegankelijk via een op Scratch gebaseerde taal. Heel rijk: moet ik na de vakantie iets mee, of zal ik Creative Learning Lab vertellen dat ze hem maar eens moeten uitnodigen :-)

De heel tijd banjerden er kinderen over de conferentie, in de Scratcher Area maar soms ook druk met demonstreren en uitleggen. Om een indruk te krijgen van hun kunnen tip ik een gallery van Kyrie Mijyajima.

Where do you find a dog with no legs? staat onder andere op het ScratchJokeBook .. (Right there where you left it.)

Ik ben zoveel mooi lesmateriaal tegengekomen in het Engels dat ik denk dat ik niks moet maken, maar sneller resultaat krijg met vertalen. Overigens is sommig lesmateriaal bedoeld voor kinderen van 15 tot 25, en dat zou eigenlijk niet vertaald te hoeven worden. Uit Hong Kong komt het LEAD-project. Ik heb 4 exemplaren besteld. Maar er is ook heel veel gratis. In Ierland heb ze een volledig serie lessen beschikbaar onder Creative Commons licentie.

Docenten, en anderen die geinteresseerd zijn om grotere Scracth projecten te analyseren hebben met Scrape een mooi stuk gereedschap. Het vertaalt de Scratch file in een overzicht van de gebruikte blokken.

Christopher Neeskens Flores Artieda is vernoemd naar die andere voetballende Johan en maakt deel uit van het Scratch team Bolivia. Zij gebruiken Scratch om de traditionele bevolking van Bolivia vertrouwd te maken met de technologie om hen heen. Daartoe hebben ze Scratch vertaald naar het Guaraní. Ik heb een video van hem gekregen die ik thuis rustig ga bekijken.

Wil je een Scratch T-shirt en heb je geen zin die zelf te maken. Scratch Enterprises is je redding.

Muziek maken met Scratch werd op de conferentie gepresenteerd door de dirigent van het Princeton Laptop Orchestra. Dat was zo vol dat ik, heel geschikt naar later bleek, mijn licht ben gaan opsteken bij Clare uit Ierland. Maar interessant is het natuurlijk wel!

Voor het leren van Computational Skills heb je, anders dan de meesten denken, helemaal geen computers nodig. Dat sluit mooi aan bij het interview met Dijkstra elders op deze site. Uit de hoek van Carnegie Mellon komt het volleig gratis (want overheid gefinancierd) te gebruiken materiaal van Computer Science Unplugged. Dat is dus leren programmeren door te rennen!

In Nederland is KPN huiverig voor de financiele macht van Carlos Slim, een gedeeelte van zijn geld stopt hij in Casa Telmex, en daarmee heeft Mexico tientallen locaties waar met Scratch gewerkt kan worden.

Bij de combinatiepresentatie heb je wel eens dat je voor de ene lezing komt en dat de andere het hoogtepunt blijkt. Dat overkwam me bij Matthew Meyer. In zijn overtuiging moet al het computeronderwijs begeleid gaan door info over het grotere plaatje. De eenvoud van Scratch geeft hem de handvatten om programming paradigms al vanaf jonge leeftijd helder te maken. Ook zijn werk was gesponsord door de National Science Foundation, en daarom kunnen jij en ik onder creative commons licnetie gebruik maken van heel veel lesmateriaal.

Nog meer schatkamers; CS Principles en Exploring CS (CS = computer science).

0
Uw beoordeling: Geen

Reacties

afbeelding van Fermate

Goede reis Joek, we volgen je avonturen op de voet!
Groeten aan het MIT en alle Scratchers :-))

Helen Fermate

afbeelding van sergio

Leuk verslag. Dat klinkt als een hele reeks interessante ontmoetingen en ontwikkelingen. Veel plezier op de laatste conferentiedag.

Pagina's