Maken vs. Programmeren

Connor Hudson WiiSnap

Het vermogen om de hoeveelheden in deze wereld te begrijpen en te voorspellen zou niet voorbehouden moeten zijn aan hen met die wonderlijke aanleg voor het manipuleren van abstracte symbolen. (Brett Victor, Kill Math)

 

Ik maak nu al zo’n acht jaar deel uit van de Scratch gemeenschap (jazeker). gedurende die tijd is mij opgevallen dat het volgende patroon voor veel mensen lijkt te gelden:

 

Word lid van Scratch => maak projecten => ontdek tekstgebaseerde programmeertaal => stop met Scratch omdat je “echt’ wil programmeren

 

Let op de aanhalingstekens rondom “echt”. In het algemeen is een “echte” programmeertaal gebaseerd op tekst (C, Python, enz.) en ontleent het die kwalificatie aan bekende ontwikkelaars die er gebruik van maken.

 

Vanzelfsprekend denk ik dat Scratch net zo’n echte programmeertaal is.

 

Kijk, mijn probleem is dat ik niet van programmeren hou. Ik hou van maken. Maken is de vertaling van een idee in een ervaring die gedeeld kan worden met anderen, onafhankelijk van het medium.

 

Een met radertjes en andere analoge onderdelen werkende robot? Dat is maken. Het programmeren van een online game die zich afspeelt op Mars na de apocalyps? Dat is ook maken. het schrijven van een experimenteel kort verhaal? Maken. Leren om in C te programmeren? Niet maken.

 

Als mensen zeggen dat ze hebben leren programmeren, dan hebben ze in essentie geleerd hoe te lezen en te schrijven in een voor computers begrijpelijke taal. Leren om iets te maken is een lang proces wat zich slecht laat kwantificeren en niet precies begrensd is. Programmeren verhoudt zich tot lezen en woordenschat als maken tot het het schrijven van een boek.

 

Snap je al waarom ik Scratch als echte programmeertaal beschouw? Zo niet heb ik een hint: het is simpel. Dit betekent niet dat ik geen andere talen kan gebruiken omdat ze te moeilijk zijn (uiteindelijk zijn ze allemaal hetzelfde), maar meer dat Scratch een omgeving is waarbinnen ik snel een idee kan omzetten in werkelijkheid. Om dezelfde reden vind ik Python fijn: eenvoudig, grappig en een ongelooflijke hoeveelheid uitbreidingen die ik kan gebruiken om nieuwe ervaringen te creëren.

 

Welke programmeertaal zou je moeten leren? Daar kan ik je geen antwoord op geven net zo min als anderen dat kunnen. De goede programmeertaal is die die jou het meest helpt bij het werkelijkheid laten worden van je wildste ideeën. Of dat nu Java, Scratch, Python, Lua, JavaScript of wat dan ook, aan jou de keus.

 

War wacht je nog op, ga iets maken.

 

 

 

Vertaling van Connor -technoboy10- Hudson’s Making vs Coding

 

 

 

 

 

 

 

 

0
Uw beoordeling: Geen